ملات ضد اسید

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. محصولات
  4. chevron_left
  5. ضد اسید
  6. chevron_left
  7. ملات ضد اسید
ضد اسید>محصولات
ضد اسید>محصولات

استفاده از کاشی ضد اسید و لایه‌های بازدارنده که در زیر سیستم کاشی کاری استفاده می‌شود امری ضروری بوده. همچنین بکار گیری ملات های مناسب برای کاشی کاری بسیار مهم است.

بطور کلی ملات ضد اسید استفاده شده در سازه‌های ضد اسید، به غیر از آنهایی که بر پایه‌های مواد قیری و گوگردی هستند (از این نوع ملات‌ها دیگر استفاده نمی‌گردد)، ما بقی به صورت‌های دو جزئی و یا سه جرئی می‌باشند و به وسیله واکنش‌های شیمیایی سخت می‌شوند.

ملات ضد اسید
ارسال محصولات دیرگداز
تماس با شرکت دیرگداز اهواز

دسته بندی ملات ضد اسید به چه صورت است ؟

بطور کلی ملات ضد اسید به دو دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارا می‌باشد.

ملات ضد اسید رزینی و یا پلیمری

ملات های بر پایه رزین‌هایی که به عنوان رزین‌های ضد خوردگی تعریف می‌شوند، گروه دیگری از ملات ها هستند که در صورت نیاز به مقاومت در برابر بارهای شیمیایی مختلف بکار می‌روند. بطور کلی این نوع از ملات‌های بر پایه یک رزین پیوند دهنده بوده که به وسیله یک هاردنر سخت می‌شوند.

مهمترین رزین‌هایی که در ملات‌های ضد خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: رزین‌هایی فنولیک، رزین‌های فوران و رزین‌های اپوکسی در ترکیب با هاردنرهای پلی آمین و رزین‌های پلی استر غیر اشباع و وینیل استر.

در داخل ملات‌ ضد اسید به غیر از پایه رزینی و هاردنرهای مربوطه، به منظور افزایش مقاومت مکانیکی و از انواع دانه‌بندی‌های مختلف سیلیس، کربن و گرافیت، کک و در برخی از باریت استفاده می‌شود.

در مفایسه با ملات‌های سیلیکاتی، ملات‌های رزینی در برابر نفوذ مایعات نسبتا مقاوم‌تر بوده و نیز در برابر طیف وسیعی از مواد خورنده شامل اسیدها، قلیاها و حلال‌ها بسته به نوع رزین مورد استفاده در ملات، مقاوم هستند.

از معایب ملات‌های رزینی در مقابسه با ملات‌های سیلیکاتی، مقاومت پایین‌تر آنها نسبت به حرارت می‌باشد. مقاومت حرارتی این گروه ازملات‌ها بر حسب نوع رزین مورد استفاده، بین 60 تا 200 درجه می‌باشد.

به طور کلی ملات ضد اسید بر پایه رزین به موارد زیر تقسیم می‌شوند.

  • ملات بر پایه رزین فنولیک
  • ملات بر پایه رزین فوران
  • ملات بر پایه رزین پلی استر غیر اشباع و وینیل استر
  • ملات بر پایه رزین اپوکسی
ارسال محصولات دیرگداز

ملات سیلیکاتی

از ویژگی‌های منحصر به فرد ملات‌های سیلیکاتی مقاومت بسیار بالای آنها در برابر اسیدها، حتی اسیدهای اکسید کننده تا غلظت‌های بالا می‌باشد. آنها در مقابل کلیه انواع اسیدها به جز هیدرو فلوئوریک (حلال شیشه)، ترکیبات اکسید کننده و حلال‌ها مقاومت دراز مدت دارند.

ولیکن در برابر مواد قلیایی مقاوم نبوده و همچنین در محیط‌های خنثی (در محل‌های شستشو با وجود آب) عملکرد خوبی ندارند.

برخلاف ملات‌های رزینی، ملات‌های سیلیکاتی در مقابل مایعات نفوذ پذیر می‌باشند.

با توجه به موارد مطروحه، از این ملات ضد اسید عمدتا در محل هایی که اسیدهای معدنی با غلظت بالا وجود دارد (مانند Absorbtion Tower) که از تجهیزات کلیدی و مهم در کارخانجات تولید اسید سولفوریک و یا اسید نیتریک می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دومین مزیت ملات پایه سیلیکاتی، مقاومت حرارتی بالای آن است، بطوریکه این نوع ملات تا 900 درجه سانتی‌گراد مقاوم بوده و می‌توان از آن در داخل دودکش‌های صنعتی مانند نیروگاه‌ها استفاده  نمود. همچنین انواع ملات ضد اسید سیلیکاتی به شرح زیر می‌باشند.

  • ملات سیلیکلتی حاوی سیلیکو فلوئوراید به عنوان هاردنر
  • ملات سیلیکاتی بدون هالوژن
  • ملات سیلیکاتی تک جزئی
  • ملات سیلیکاتی نسوز
  • ملات بر پایه سیلیکات پتاسیم

کاربرد این محصول در کجاست ؟

از ملات ضد اسید در بسیاری از کارخانجات استفاده می‌شود. به طور مثال:

  • کارخانجات تولید اسید سولفوریک
  • دودکش‌ها
  • پوشش روی فولاد و بتن
  • نصب و بند‌کشی کاشی و آحرهای سرامیکی و یا کربنی
  • سطوح کف و دیواره‌ها و نیز داخل مخازن و راکتور‌ها
  • چسبندگی بسیار عالی بر روی سطوح بتونی

نصب و بندکشی با ملات ضد اسید

فواصل بندکشی جهت اجرای کاشی کاری ضد اسید با ملات ضد اسید ، دارای یک حداکثر و یک حداقل می‌باشد که می‌بایست به طور قطع این فاصله در بین کاشی‌ها و یا آجرها رعایت گردد.

در صورتی که این فاصله کمتر از حد استاندارد باشد و یا به عبارت دیگر کاشی‌ها و یا آجر‌ها در تماس با یکدیگر باشند، امکان پر کردن بندها با ملات بسیار مشکل می‌شود و در برخی از نقاط امکان خالی ماندن بندها وجود دارد. همچنین، نزدیک بودن کاشی‌ها به یکدیگر، کار تعویض کاشی‌ها را در صورت نیاز با مشکل مواجه می‌کند.

لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از ملات نسوز آجرکاری نسوز، آجرها را تا حد امکان به هم می‌چسبانند (حدود 3 میلیمتر). ولیکن در آجرکاری ضد اسید، حداقل فاصله مورد نیاز 5 میلیمتر می‌باشد. چرا که ملات ضد اسید خود دارای مقاومت‌های لازم شیمیایی می‌باشد.

با توجه به موارد ذکر شده در بالا، توصیه می‌گردد تا فواصل بندکشی در زمان کاشی کاری و یا آجرکاری ضد اسید بین 5 تا 8 میلیمتر باشد تا امکان پر کردن بندها وجود داشته باشد و در عین حال از بوجود آمدن ترک و نقاط ضعیف در بندها جلوگیری شود.

بطور کلی توصیه می‌گردد تا نصب و بندکشی کاشی‌ها و یا آجرهای ضد اسید با استفاده از یک نوع ملات صورت بذیرد تا بتوان به حداکثر چسبندگی دست یافت.

چه نکاتی را باید در اجرای کاشی کاری و آجرکاری و ملات ضد اسید رعایت نمود ؟

ابتدا اجزاء ملات ضد اسید را با یکدیگر مطابق دستورالعمل داده شده از شرکت دیرگداز اهواز با نسبت اختلاط معین، به طور کامل مخلوط می‌شوند. در صورتی که سطوح کار وسیع باشد، استفاده از همرن‌های مکانیکی توصیه می‌شود و باید اطمینان حاصل نمود که ملات دارای کلوخه نبوده و همگن است.

عدم رعایت نسبت‌های اخلاط باعث پایین آمدن کارایی ملات ضد اسید می‌شود. اختلال بوجود آمده مشخصات فیزیکی ملات مانند shrinkage ملات را افزایش می‌دهد. از طرفی، در صورتی که نسبت فیلر به رزین بیش از حد باشد، ملات بدست آمده توانایی مرطوب کردن کاشی و یا آجر را نداشته و چسبندگی کمتر می‌شود.

ریسک خرید ملات ضد اسید بی کیفیت چیست ؟

اگر در هنگام خرید ملات ضد اسید نسبت به خصوصیات و ویژگیهای لازم آنها آگاهی لازم را دارید و همچنین بر کاربرد هر کدام اشراف کامل دارید ریسکی در خرید شما وجود نخواهد داشت. از طرفی بی دقتی در انتخاب و استفاده از ملات بی کیفیت، منجر به هدر رفتن سرمایه شما شده و بازده کاری شما را پایین خواهد آورد و ریسک خطرات انسانی بالا خواهد رفت.

چگونه میتوان ملات ضد اسید را سفارش داد ؟

با توجه به کاربردهای گسترده و تنوع ملات ها شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رسیدن به درخواست خود با شرکت دیرگداز اهواز در تماس باشید تا با توجه به نیاز خود، با کیفیت ترین و مناسب ترین محصول را با قیمتی مناسب در اختیار شما دهیم.

تماس با شرکت دیرگداز اهواز
, , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فرم درخواست

    موارد مرتبط

    فهرست
    Call Now Buttonتماس با ما جهت خرید کالا