خاک سیلیس ، خاک آلومینا ، خاک چینی (کائولن)

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. محصولات
  4. chevron_left
  5. بتن نسوز
  6. chevron_left
  7. خاک سیلیس ، خاک آلومینا ، خاک چینی (کائولن)
بتن نسوز>محصولات
بتن نسوز>محصولات

ویژگی‌ها و محصولات دیرگداز همانند سایر انواع سرامیک‌ها بسیار وابسه به خواص و کیفیت مواد اولیه مصرفی می‌باشد. بطور کلی موارد متداولی در صنعت استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به خاک سیلیس ، خاک آلومینا ، خاک چینی یا کائولن اشاره کرد.

حتی اگر پیشرفته‌ترین روش‌های تولید تجیهیزات بکار گرفته شود، بدون بکارگیری مواد اولیه مناسب، امکان دستیابی به کیفیت‌های مورد نظر تقریبا غیر ممکن است.

سیلیکا
ارسال محصولات دیرگداز
تماس با شرکت دیرگداز اهواز

انواع مواد اولیه نسوز به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

مواد اولیه نسوز به دو گروه عمده طیبعی و مصنوعی (مواد اولیه‌ای که به روش‌های صنعتی بدست می‌آید) دسته بندی می‌شوند. از این مواد برای تولید انواع مختلف دیرگداز‌ها به صورت ترکیبی از مواد اولیه مناسب یا گاهی به تنهایی استفاده می‌گردد.

انواع مواد بسیار زیاد و متنوعی بعنوان ماده اولیه در صنایع کاربرد دارد. از جمله آنها می‌توان به بوکسیت، منیزیت، کرومیت، دولومیت و …. که مواد اولیه طبیعی و همچنین آلومینا، اکسید کرم، گرافیت، انواع سیمان‌های نسوز و … بعنوان مواد اولیه مصنوعی می‌باشند.

خاک سیلیس

ماده اولیه و جزء اصلی تشکیل دهنده خاک سیلیس SiO2 می‌باشد که عموما آن را سنگ سیلیسی یا ماسه سیلیسی (بسته به اندازه ذرات آن) می‌نامند. اگرچه سیلیسیم فراوانترین عنصر پوسته زمین می‌باشد، لیکن خاک سیلیس خالص بندرت در طبیعت یافت می‌شود.

مواد اولیه خاک سیلیس مصرفی در صنعت بایستی از درصد سیلیس بالا برخوردار باشد.

پس از انتخاب و شستشوی مواد اولیه خاک سیلیس، خرد کردن، آسیاب و نیز دانه بندی، متناسب با خواص مورد نیاز در صنعت، از هر نوع دانه بندی مقدار معینی انتخاب می‌شود. یکی از پارامتر‌های مهم، انتخاب دانه بندی مناسب است.

خاک سیلیس هدایت حرارتی پایینی داشته و مقاومت مطلوبی در برابر انواع سرباره‌ها دارند که به کیفیت خاک استفاده شده و ترکیب سرباره‌ بستگی دارد.

کاربرد خاک سیلیس

این دیرگدازها در صنایع مختلف کاربرد دارند و در دهه‌های اخیر مصرف آنها رو به افزایش بوده است. از آنها در کوره‌های شیشه، کک سازی و گرم کننده‌های هوا در کوره‌های بلند و … کاربرد دارند.

همچنین از خاک سیلیس در کوره‌های القائی مصرف بالایی داشته و می‌توان از این خاک جهت ساخت و ترمیم این کوره‌ها استفاده نمود.

ارسال محصولات دیرگداز

خاک آلومینا

با کاهش درصد خاک سیلیسی و افزایش درصد خاک آلومینا، مجموعه وسیعی از دیرگداز‌ها حاصل می‌شود که به دیرگداز‌های آلومینو سیلیکاتی معروف است.

خاک آلومینا نیز همانند مواد اولیه شاموتی از دو جزء اصلی آلومینا و سیلیس تشکیل شده‌اند. لیکن درصد Al2O3 آنها به مراتب بالاتر است و از دیرگدازی بالایی برخوردار می‌باشند.

مواد اولیه دیرگداز آلومینی طبیعی شامل بوکسیت، آندالوزیت، کیانیت و سیلیمانیت می‌باشند. خاک آلومینی بسیار پر خلوص و عمدتا به روش‌های مصنوعی تحت عنوان خاک آلومینا (کوراندوم) شناخته می‌شوند.

خاک آلومینا در هرچه درصد بیشتری Al2O3 و وزن حجمی بیشتر باشد مرغوبیت آن افزایش می‌یابد.

خاک آلومینا به دلیل نقطه بالای ذوب آلومینا کاربرد فراوانی در صنعت دارد. همچنین بدلیل فراوانی منابع خاک آلومینا، قیمت آن به نوع، خلوص و دانه بندی آن بستگی دارد.

مقاومت شیمیایی خاک آلومینا در برابر گازها و مواد مذاب بسیار مناسب بوده و سختی و مقاومت به سایش بالای این خاک، پس از الماس، بعنوان سخت‌ترین مواد محسوب می‌شود.

خاک چینی (کائولن)

مواد اولیه مصرفی در دیرگداز‌های شاموتی عبارتند از کائولن، خاک رس پلاستیک (بال کلی)، رس فلیت ( سنگ چخماق) و بنتونیت.

کائولن یا خاک چینی دارای خاصیت پلاستیک زیاد و دیرگدازی نسبتا بالاست که طبیعت به وفور یافت می‌شود. عمده مصرف کائولن در کشور ما ایران، در صنعت سرامیک بوده و همچنین از آن در صنعت کاغذ نیز استفاده می‌شود.

کائولن مجموعه‌ی کانی‌های رسی می‌باشد که فراوان‌ترین  کانی این گروه کائولینیت می‌باشد. در صنعت نیز اندازه ذرات کائولن را بر حسب درصد وزنی ذرات کوچک بیان می‌کنند.

کائولن در صنعت لاستیک سازی به دلیل خواص استحکام دهندگی و هزینه مناسب در مقایسه با دیگر مواد استفاده می‌شود.

خاک آلومینو سیلیکاتی (شاموتی)

مواد اولیه شاموتی از گستردگی انواع و خواص متنوعی، بسته به ساختار ماده مصرفی و میزان ناخالصی‌ها برخوردارند. این مواد بیشتر از مشتفات دو اکسید Al2O3 و SiO2 حاصل می‌شوند.

مواد اولیه شاموتی در طبیعت بصورت خاک‌های نسوز (عمدتا کائولینیت) موجود می‌باشد که پس از عملیات پخت و تکلیس بعنوان شاموت شناخته می‌شود.

مواد اولیه شاموتی از نظر وزن حجمی و میزان تخلخل به دو دسته فشرده و سبک تقسیم می‌شوند. در مواد اولیه فشرده درصد تخلخل کمتر از 10 درصد می‌باشد. از مواد اولیه شاموتی سبک در تولید آجر عایق استفاده می‌گردد.

نحوه ارسال

ریسک خرید خاک بی کیفیت چیست ؟

اگر در هنگام خرید خاک نسبت به خصوصیات و ویژگیهای لازم آنها آگاهی لازم را دارید و همچنین بر کاربرد هر کدام اشراف کامل دارید ریسکی در خرید شما وجود نخواهد داشت. از طرفی بی دقتی در انتخاب و استفاده از خاک بی کیفیت، منجر به هدر رفتن سرمایه شما شده و بازده کاری شما را پایین خواهد آورد و ریسک خطرات انسانی بالا خواهد رفت.

چگونه میتوان خاک را سفارش داد ؟

با توجه به کاربردهای گسترده و تنوع خاک شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رسیدن به درخواست خود با شرکت دیرگداز اهواز در تماس باشید تا با توجه به نیاز خود، با کیفیت ترین و مناسب ترین محصول را با قیمتی مناسب در اختیار شما دهیم.

تماس با شرکت دیرگداز اهواز
, , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فرم درخواست

    موارد مرتبط

    فهرست
    Call Now Buttonتماس با ما جهت خرید کالا