خاک کوبیدنی ( جرم کوبیدنی )

  1. خانه
  2. chevron_left
  3. محصولات
  4. chevron_left
  5. بتن نسوز
  6. chevron_left
  7. خاک کوبیدنی ( جرم کوبیدنی )
بتن نسوز>محصولات
بتن نسوز>محصولات

خاک کوبیدنی به طور معمول از اگریگیت ها یا گراگ دیرگداز ( Grog ) در ترکیبات شیمیایی مختلف انتخاب شده و با دقت با هم مخلوط می‌شوند تا نسبت مناسبی بین ذرات ایجاد شده و کارایی مورد نظر را بدست آورند.

اکثر جرم کوبیدنی ( خاک کوبیدنی ) به صورت خشک موجود هستند، اما برخی از آنها بصورت مرطوب، حمل و نقل می‌شوند. بسیاری از این ترکیبات طوری طراحی شده‌اند که در محل نصب با کوبیده شدن و ارتعاش قرار داده شوند.

خاک های کوبیده شده پس از نصب باید خشک شده یا حرارت ببینند تا ساختاری متراکم، چگال و مستحکم بوجود آورند.

نام صنعتی : خاک کوبیدنی | جرم کوبیدنی

نام ها و انواع: خاک اسپینلی | خاک کوبیدنی آلومینایی | خاک کوره چدن | خاک کوره فولاد

خاک کوبیدنی جرم کوبیدنی
ارسال محصولات دیرگداز
تماس با شرکت دیرگداز اهواز
بنر خاک کوبیدنی

خاک کوبیدنی به چه صورت هایی هستند ؟

بطور کلی خاک کوبیدنی ( جرم کوبیدنی ) ، را می‌توان به 4 دسته کلی تقسیم بندی کرد:

  1. خاک کوبیدنی سیلیسی ( جرم کوبیدنی سیلیسی )
  2. خاک کوبیدنی آلومینا اسپینلی ( جرم کوبیدنی آلومینا اسپینلی )
  3. خاک کوبیدنی منیزیتی ( جرم کوبیدنی منیزیتی )
  4. خاک کوبیدنی منیزیتی اسپینلی ( جرم کوبیدنی منیزیتی اسپینلی )

موارد اشاره شد در بالا هر کدام کاربرد خود را داشته و در کوره القایی و قوس از آنها استفاده می‌شود.

از این مواد با توجه به اسیدی و یا بازی بودن جداره کوره استفاده می‌شود، بطوریکه در کاخانجات ریخته گری فولاد مانند صنعت فولاد سازی، ساخت جداره با مواد بازی برای کوره‌های قوس متداول تر و بیشتر ترجیح داده می‌شود و می‌توان خاک‌های مورد استفاده را به دو دسته کلی بر اساس جداره کوره دسته بندی کرد:

  1. جداره اسیدی
  2. جداره بازی

جرم کوبیدنی سیلیسی کوره القایی چگونه است ؟

در ریخته‌ گری فولاد دیواره‌ی اغلب کوره القایی از مواد نسوز کوبیدنی ( خاک کوبیدنی ، جرم کوبیدنی ) اسیدی است. فقط در موارد ویژه که دمایی بیش از 1650 درجه سانتیگراد مورد نیاز است، مواد بازی کاربرد دارد.

همچنین کاربرد مواد اسیدی در مواردی مانند ذوب کردن فولادهای آلیاژی منگنزدار و یا فولادهای آلیاژی با کروم زیاد همزمان با کربن کم امکان پذیر نیست.

جرم کوبیدنی سیلیسی به عنوان ماده کوبیدنی اسیدی هم برای کوره‌های کوچک و همچنین جهت نسوزکاری کوره‌های بزرگ ذوب فولاد کاربرد فراوان دارد. جرم سیلیسی خشک با دانه بندی صفر تا 7 میلیمتر برای خاک کوبیدنی اسیدی انتخاب می‌شود.

دوام خاک کوبیدنی سیلیسی بستگی زیادی به ترکیب دانه‌بندی آن دارد. کوچکترین تغییر در ترکیب دانه‌بندی، بر اثر جدایش و یا اشتباه، اثر منفی بر دوام نسوز کوره دارد به ویژه باید در مقدار مواد پودری شکل مواد دقت کافی کرد.

نتیجه مثبت کاربرد خاک کوبیدنی سیلیسی خشک در کوره‌ القایی فقط به ترکیب دانه‌بندی مواد ندارد ، بلکه به کیفیت و مرغوبیت سیلیس هم بستگی فراوان دارد.

تهیه خاک کوبیدنی سیلیسی چگونه است ؟

برای تهیه خاک کوبیدنی سیلیسی ( جرم کوبیدنی سیلیسی ) ، از ماده خام آن توقعاتی درخواست می‌شود که عبارتند از :

  • خاک سیلیسی باید دارای درجه خلوصی در حدود 98 درصد SiO2 باشد. سیلیس کوبیدنی که محتوای مقداری ناخالصی هستند و مقدار امسید سیلیس آنها کم است به دلیل کافی نبودن استحکام حرارتی، کاربردشان بی ارزش خواهد بود.
  • باید دارای یک خلوص صنعتی باشد، یعنی مواد خام اولیه آن از کوارتزیت خالص تشکل شده باید و فاقد هرگونه موادی از قبیل خاک رس و آهک و یا کانی‌های دیگر باشد.
  • کوارتزیت مورد نظر باید خواص تبدیل مدیفیکاسونی مناسبی در دماهای مختلف برای این منظور داشته باشد. زیرا بر اثر دما، تغییرات حاصله کوارتز موجب افزایش تغییرات حجمی می‌شود. این تغییرات اجتناب ناپذیرند و باید در کاربرد مواد کوبیدنی سیلیسی در نظر گرفته شود.

جرم سیلیسی باید به چه صورت و چگونه مصرف شود ؟

در کاربرد جرم کوبیدنی سیلیسی ( خاک کوبیدنی سیلیسی ) ، باید حتما قبل از بکار انداختن و شارژ کوره، بطور کافی این مواد زینتر شوند. چون نقطه زینتر کوارتزیت در حدود نقطه ذوب آن یعنی 1700 درجه سانتیگراد است، لذا ضرورت دارد به خاک کوبیدنی سیلیسی مقداری مواد زینتر کننده اضافه شود.

اضافه کردن مواد زینتر کننده عمل زینتر خاک کوبیدنی سیلیسی را در دمای کمتری ممکن می‌سازد. اسید بوریک بعنوان ماده زینتر کننده برای اینگونه جرم ها بسیار مناسب بوده و این ماده را می‌توان یا در زمان تهیه مواد کوبیدنی به آن اضافه کرد و یا قبل از نسوز کاری در کارگاه به آن اضافه کرد.

سوال مهم در اینجا دانستن و تعیین کردن مقدار مواد زینتر کننده و اضافه کردن آن به خاک کوبیدنی است. بطور کلی می‌توان گفت مقدار مواد زینتر کننده بستگی به دمای کار مواد نسوز کوره دارد. ولی این فقط تنها عامل موثر و اثر گذارنده نیست و مواد دیگری هستند که باید حتما مورد توجه قرار گیرند.

جداره بازی ( قلیایی ) و جرم کوبیدنی آن  چگونه است ؟

نوع کاربرد مواد نسوز بکار رفته برای جداره کوره بستگی به ترکیب شیمایی مواد ذوب شونده در آن دارد که به شارژ کوره موسوم می‌باشد. شارژ کوره معمولا از آهن خام (چدن) و قطعات و زوائد ریخته‌گری و قراضه های فولاد تشکیل می‌شود.

علاوه بر آن مقداری آهک و کک نیز اضافه می‌گردد. چنانچه ذوب به شیوه بازی انجام شود باید جداره کوره از مواد نسوز بازی ( خاک کوبیدنی بازی ) و یا حداقل مواد آلومین دار آلومین دار انتخاب گردد.

همچنین، فقط نوع شارژ، تعیین کننده انتخاب مواد نسوز جداره نیست، بلکه برنامه ذوب کوره نیز اهمیت زیادی در انتخاب آستر نسوز دارد. برای مثال، تولید چدن با گوگرد کم آستر بازی مناسبر و مطلوب تر است.

جرم کوبیدنی خشک بازی به چه صورتهایی هستند ؟

بدلیل کمبود استحکام حرارتی کافی جرم کوبیدنی سیلیسی ( مواد کوبنده اسیدی ) جهت ذوب فولاد در دماهای زیاد، ناچاراٌ کوره‌های بوته‌ای القایی را با مواد کوبنده بازی نسوزکاری می‌نمایند.

همچنین کوره‌هایی که برای ذوب و تولید فولاد‌های آلیاژی با عناصری که اثر خورندگی و واکنش شدید نسبت به دیوار نسوز اسیدی کوره نشان می‌دهند با مواد نسوز بازی ساخته می‌شوند. بخصوص فولادهای آلیاژی منگنزی با کربن کم، اثر خورندگی شدیدی بجا می‌گذارد.

کلیه موادی که برای نسوزکاری جداره کوره القایی بمنظور ذوب بکار گرفته می‌شود  را می‌توان بصورت خشک مورد استفاده قرار داد. مواد بازی عبارتند از منیزیت زینتر شده – منیزیت ذوب شده – اسپینل منیزیت و آلومین و آهک بلوری.

مانند خاک کوبیدنی اسیدی ( جرم کوبیدنی سیلیسی ) ، ترکیب دانه بندی مواد بازی دارای اهمیت فوق العاده بالایی است و بر خواص جرم کوبیدنی اثر می‌گذارد. در مقایسه با مواد اسیدی، مواد کوبیدنی بازی به طور کلی تا اندازه‌ای دارای دانه‌های درشت تری است و ترکیب آن در حدود 45 درصد دانه درشت و 10 درصد دانه متوسط و 45 درصد دانه‌های ریز می‌باشد.

درشتی دانه های خاک کوبیدنی بازی از منیزیت ذوب شده طبق تجربه بدست آمده بستگی به ضخامت آستر نسوز کوره دارد.

آلومینا اسپینل و منیزیت اسپینل چگونه هستند ؟

این ماده از ترکیب منیزیت زینتر شده و الکتروکوروند حاصل می‌شود. در صنعت مواد نسوز این امکان وجود دارد که با اضافه کردن کوروند به منیزیت زینتر شده، یک ماده نسوز پایدار توید گردد که تحت عوامل مختلف و دمای زیاد ، کمترین مقدار زینتر را نشان می‌دهد.

این ماده ها بر خلاف بعضی از مواد دارای انبساط شدیدی هستند که بر اثر تبدیل کوروند و تشکیل اسپینل به وجود می‌آیند. در نتیجه این ماده دارای خواص یک ماده اسیدی است و برای نسوزکاری دیوار کوره‌ القایی بسیار مناسب و با ارزش است.

ارسال محصولات دیرگداز

کوبیدن خاک کوبیدنی سیلیسی و قلیایی به چه صورت است ؟

کوبیدن جداره کوره القایی با جرم کوبیدنی قلیایی مانند کوبیدن خاک کوبیدنی سیلیسی است. بطوریکه یا توسط دست و یا بوسیله ویبراتورهای مختلف بادی یا الکتریکی انجام می‌شود. برای کوبیدن مواد توسط دست وسایل گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد، مانند :

  1. کوبه سرتیز مدور : تشکیل شده از یک دیلم با قطر 10 الی 15 میلیمتر که نوک آن تیز و به صورت مخروطی است و ارتفاع آن بستگی به ابعاد کوره دارد.
  2. کوبه چنگالی : این کوبه شبیه چنگال و تا حدی خمیده است که در خمش بوته جای میگیرد.
  3. کوبه صاف : دارای سر صاف، چهارگوش یا گرد و یا بصورت قلوه‌ای است.

جرم کوبیدنی ( خاک کوبیدنی ) در کوره‌های کوچک توسط بیل و در کوره‌های بزرگ بوسیله سطل ریخته می‌شود. کف کوره ابتدا با پا کوبیده می‌شود و سپس بوسیله کوبه صاف آنرا کاملا فشرده می‌کوبند. این کوبه‌ها بطور قائم، توسط دست بر روی خاک کوبیدنی سیلیسی و قلیایی کوبیده می‌شود و وزن خود کوبه برای کوبیدن مواد کافی است.

روش مفید  و مناسبتر، کاربرد ویبراتور الکتریکی است. کوبیدن با دست بیشتر برای کوره های کوچک استفاده می‌شود ولی برای کوره های بزرگ بهتر است از دستگاه های الکتریکی استفاده شود.

بنر جرم کوبیدنی
نتیجه‌ای پیدا نشد.

مقدار شارژ و درجه حرارت کاری خاک کوبیدنی سیلیسی و غیره چقدر است ؟

دوام مواد نسوز کوره در ریخته گری فولاد و چدن به دو عامل عمده بستگی دارد. یکی حداکثر دمای کار و دیگری واکنش‌های انجام گرفته بین مذاب و جداره نسوز کوره. در بسیاری از موارد نمی‌توان از بوجود آمدن این واکنش‌ها ممانعت بعمل آورد ولی از فرسودگی جداره نسوز بر اثر افزایش بی مورد دما با کنترل دقیق آن می‌توان تا حدی پیشگیری کرد.

جدول زیر چند مثال درباره مقدار شارژ در کوره های القایی بر اساس نوع کوره و خاک کوبیدنی سیلیسی ( جرم کوبیدنی سیلیسی ) نشان می‌دهد.

ظرفیت کوره نوع فرکانس توان کوره مواد نسوز درجه حرارت مقدار شارژ
6 معمولی 1100 سیلیس کوبیدنی 1620 210-300
1.5 معمولی 450 سیلیس کوبیدنی 1630 150-180
8 معمولی 1100 سیلیس کوبیدنی 1620 600
1 معمولی سیلیس کوبیدنی 1660 30-40
1.5 معمولی 500 سیلیس کوبیدنی 180
1 (دائمی) متوسط سیلیس کوبیدنی 1600-1750 125
2 (دائمی) متوسط سیلیس کوبیدنی 1600-1750 235
4 (دائمی) متوسط سیلیس کوبیدنی 1600-1750 360
مراحل تهیه خاک کوبیدنی

گریدها و فروش خاک کوبیدنی به چه صورت است ؟

فروش جرم کوبیدنی هم به صورت صنعتی و هم به صورت آزمایشگاهی موجود می‌باشد. همچنین برای اطمینان از کالای ارسالی مطابق با نیاز مشتری ، بهتر است ابتدا با کارشناسان این شرکت تماس حاصل گردد.

جرم کوبیدنی این شرکت در گریدهای مختلف عرضه شده و با توجه به نیاز مشتری قابل ارائه است.

  1. خاک کوبیدنی کوره چدن
  2. جرم کوبیدنی کوره فولاد
  3. خاک اسپینلی

قیمت خاک کوبیدنی چقدر است ؟

قیمت جرم کوبیدنی و در کل بسیاری دیگر از محصولات این شرکت کاملا بستگی به این دارد که شما چه گرید و کیفیتی از این محصول را برای استفاده نیاز دارید.

محصولات این شرکت هم به صورت وارداتی، از کشورهای شناخته شده در این صنعت بوده و هم بصورت داخلی موجود می‌باشد که با توجه به کیفیتی که شما نیاز دارید ارسال می‌گردد.

لذا برای خرید جرم کوبیدنی بهتر است قبل از هرچیز کیفیت مورد نیاز خود را مشخص کنید.

ریسک خرید خاک کوبیدنی بی کیفیت چیست ؟

اگر در هنگام خرید جرم کوبیدنی نسبت به خصوصیات و ویژگیهای لازم آنها آگاهی لازم را دارید و همچنین بر کاربرد هر کدام اشراف کامل دارید ریسکی در خرید شما وجود نخواهد داشت. از طرفی بی دقتی در انتخاب و استفاده از محصول بی کیفیت، منجر به هدر رفتن سرمایه شما شده و بازده کاری شما را پایین خواهد آورد.

چگونه میتوان این محصول را سفارش داد ؟

با توجه به کاربردهای گسترده و تنوع فروش جرم کوبیدنی شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و رسیدن به درخواست خود با این شرکت در تماس باشید تا با توجه به نیاز خود، با کیفیت ترین و مناسب ترین محصول را با قیمتی مناسب در اختیار شما دهیم.

تماس با شرکت دیرگداز اهواز
, , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فرم درخواست

    موارد مرتبط

    فهرست
    Call Now Buttonتماس با ما جهت خرید کالا